We worden allemaal beïnvloed door de kleuren die we om ons heen zien. Kleur kan invloed hebben op je humeur, productiviteit en zelfs je spijsvertering. Onze associatie met kleur wordt o.a. bepaald door persoonlijke voorkeur, de mode maar ook cultuur. Waar wij in het westen bijvoorbeeld wit zien als puur en onschuldig is het in oosterse landen verbonden met rouw en begrafenissen.
Door al die verschillende associaties is het zinvol om goed na te denken over de kleur van jouw merk en welke boodschap je hiermee wilt overbrengen.
Professioneel, betrouwbaar, zakelijk, analytisch, stabiliteit. Enkele steekwoorden die geassocieerd worden met de kleur blauw. Omdat blauw ook de kleur van de zee en de lucht is staat het ook voor kalmte, rust en vrede. De kleur blauw wordt door bedrijven vaak gekozen om betrouwbaarheid, integriteit of oprechtheid uit te stralen.
Natuurlijk, fris, duurzaam, groei. De kleur groen kan een kalmerende werking hebben en staat voor rust en stabiliteit. Zijn duurzaamheid, natuur en mileu belangrijk voor je? Kies dan voor de kleur groen voor je bedrijf.
Vurig rood. Een kleur die aandacht vraagt of oproept tot actie. Rood wordt geassocieerd met passie, opwinding, actie maar ook risico en gevaar. Het is een warme en krachtige kleur waarvan beweerd wordt dat het eetlustopwekkend is. Kies je voor rood dan trek je zeker de aandacht.
De kleur oranje straalt vrolijkheid en positiviteit uit. Andere associaties zijn speelsheid, creativiteit, opgewektheid, vrolijkheid en energie. Oranje is een optimistische kleur. Sta jij voor deze dingen, kies dan voor vrolijk oranje.
Net als oranje is geel een optimistische kleur. Geel staat voor zonnig, speelsheid, energie, optimisme, enthousiasme. De kleur geel kan de mentale activiteit stimuleren maar een teveel aan geel kan een averechts effect hebben. Zo schijnen babies meer te huilen in gele kamers.
Roze staat voor lief, vrouwelijk, zachtaardig en charmant. Kies je voor lichtroze dan heb je het lef je zachte en vriendelijke kant te laten zien. Fel zuurstokkenroze is meer speels en uitdagend. Roze is geen kleur voor iedereen maar dat maakt het juist zo’n leuke kleur.
Paars was vroeger een moeilijke kleur om te maken. Daarom was deze kleur vaak voorbehouden aan de adel, voor het gewone volk was paarse stof onbetaalbaar. Paars staat voor rijkdom, spiritualiteit, mystiek, fantasie en luxe. En daarnaast wordt het geassocieerd met wijsheid, waardigheid en stijl. Een hele deftige kleur dus.
De kleur van aarde, gebrande koffiebonen, houtblokken. Bruin staat voor robuust, stoer, eenvoud en standvastigheid. Het is een organische kleur die doet denken aan een blokhut met een knapperend houtvuur, ambachtelijk gemaakte meubels, pittige espresso en zoete chocola. Een pure, natuurlijke kleur.
Grijs wordt vaak gezien als een saaie, onbeduidende kleur. Aan de andere kant is grijs een tijdloze kleur dat ook een chique uitstraling kan hebben. Grijs staat voor zakelijk, autoriteit, stabiliteit en luxe. Ben je op zoek naar een minimalistische, no-nonsense uitstraling? Denk dan ook eens aan grijs.
Mysterieus zwart. Vaak geassocieerd met dood, rouw of verdriet maar daarnaast staat zwart ook voor autoriteit, status en elegantie. Met zwart maak je echt een statement, het straalt luxe uit, kracht en gezag.
Maagdelijk wit. Versgevallen sneeuw, de spierwitte bruidsjurk, wit wordt geassocieerd met puurheid, onschuld, eenvoud en hoop. Wit zorgt voor rust en focus. Ook kan wit andere kleuren afzwakken waardoor je pastelkleuren krijgt die weer doen denken aan lieflijkheid en zachtheid.